Pandemija najteže pogađa male vinarije

Ovo je samo jedan od zaključaka velike studije o stanju vinskog sektora u svetu, a koju su poručili organizatori sajma ProWein

pandemija najteže pogađa male vinarije

Univerzitet u Gajzenhajmu u Nemačkoj sproveo je globalnu studiju sa ciljem da se utvrde ekonomske posledice pandemije bolesti kovid-19 na vinsku industriju. U studiju, koju su poručili organizatori ProWein vinskog sajma, najvažnijeg na svetu, uključeni su eksperti iz 49 zemalja sveta koji su upitani da procene obim štete u katastrofalnoj godini za vinski, restoranski i hotelski sektor. Ključni nalaz studije sasvim je očekivan - male vinarije trpe najveću štetu pod ovim, veoma složenim okolnostima.

- Izuzetno velika važnost ove teme pokazana je veoma visokim odzivom učesnika u istraživanju, kojih je ove godine billo 3.500, dvostruko više nego prethodnih godina - rekla je Simone Lose, direktor Instiituta za proučavanje vina pri Univerzitetu u Gajzenhajmu.

Ključni nalazi studije su sledeći: pandemija je izazvala poremećaj u kanalima distribucije i naročito snažno ugrozila hotele, restorane i izvoznike vina. Ne očekuje se brz oporavak, a u 2021. doći će do novih novčanih gubitaka. Ubrzava se prelazak na digitalne metode poslovana, uz posledične promene u strukturi vinarstva i svih povezanih poslovnih sfera.

Kako se navodi u studiji, 60 procenata firmi koje se bave vinom prijavilo je gubitak zarade usled pandemije, a 70 procenata malih vinarija, koje su u većoj meri zavisne od vinskog turizma i gastronomije, ovu godinu završava "u minusu". Male vinarije, kako stoji u studiji, imaju na raspolaganju manji broj alternativnih načina da kompenzuju nastalu štetu, kao što je, na primer, povećanje obima prodaje u velikim trgovinskim lancima.

Rezultat krize je i veoma brza adaptacija i proizvođača i prodavaca vina na zahteve tržišta, kome su neophodne alternativne, digitalne metode distribucije i oglašavanja. 60 procenata vinarija i 50 procenata prodavaca intenziviralo je komunikaciju sa kupcima preko društvenih mreža, a svaki treći prodavac vina u 2020. godini uložio je novac u onlajn oglase. Za sve ljubitelje vina veoma je zanimljiva činjenica da je čak jedna četvrtina vinarija u ovoj godini organizovala onlajn degustacije, koje očigledno zauzimaju veoma važno mesto u vinskom svetu.

Eksperti su se složili da će neposredna, ali i nešto dalja budućnost doneti velike promene u vinski posao. Nastaviće se povećanje udela onlajn prodaje, sa posebnim akcentom na prodaju vrhunskih vina zajedno sa delikatesnom hranom u specijalizovanim onlajn prodavnicama. Potražnja za vinom će biti nešto niža i kada prođe neposredna opasnost od pandemije, u skladu sa očekivanjima da če ekonomska kriza potrajati nešto duže od zdravstvene. Usporiće se tranzicija vinarija ka ekološki čistim metodama rada, usled nedostatka novca za investicije. I, možda i najvažnije od svega, mnogi mali "igrači" neće uspeti da prežive krizu, i njihovi resursi preći će u ruke velikih kompanija, što će dovesti do ukrupnjavanja tržišta, sa još nepredvidljivim posledicama po vinski svet.

Malo ko je mogao da sluti da će ova godina označiti temeljnu revoluciju u vinskom i HoReCa sektoru, sa još neizvesnim ishodima i sa velikim izazovima koji dotiču apsolutno sve aktere na tržištu. Detaljan presek studije koja je sprovedena sa ambicijom da osvetli makar neke posledice aktuelne krize može se pročitati na ovom linku.

Vino & Fino je magazin koji se bavi vinom, vinskom i gastronomskom kulturom u Srbiji i regionu. Postoji od 2011. godine, štampa se u 11 000 primeraka i distribuira besplatno restoranima, vinotekama, hotelima, kafićima i vinarima u Srbiji, BiH i Crnoj Gori, menadžerima i direktorima većih kompanija, kao i ljubiteljima vina i finih stvari. Magazin okuplja vinske stručnjake iz Srbije i regiona, uz značajnu saradnju sa nekim od najvećih svetskih imena iz oblasti vinske kulture i gastronomije.
🡅
×